Start
Om klubben
Bli medlem
Cortinaforum
MHRF
Tekniska tips
Boktips
Lšnkar
Tekniska tips  
Revor och växellådsfästen
Clas i sjön (Clas Ohlson) har ett lim som heter "Stoppa revan", artikelnummer 35-1002. Det limmet är avsett bland annat till att limma revor i vinyl och gummi. Jag provade för ett par år sedan att limma en reva i vinylklädseln på förarstolen i min bruksbil. Revan var på ett ställe som var utsatt för stora påfrestningar och den måste stoppas på något sätt så att den inte blev större. Jag visste inte vad jag skulle göra men i rena desperationen provade jag ovanstående lim. Det visade sig vara en lyckträff, lagningen är fortfarande hel och fin.

Från Mats Hallquist i Njurunda utanför Sundsvall har jag fått tips om att växellådsfäste till hans Lotus Cortina från 1969 fortfarande finns att köpa hos Ford. Detta växellådsfäste passar Automat, GT, 1600E och Lotus tillverkade från augusti 1967 till maj 1969. Växellådsfästet har nummer 147328.

Revor och växellådsfästen
Skrynkliga innertak
"Nytt" krom
Kylda stötdämpare
Skrynkliga innertak
I Mk I Cortina Owners Club's tidning hade de en stor artikel om hur den första Lotus Cortina Mk I byggdes. Bland annat hade Lotus stora problem med att få dit innertaket utan skrynklor. När de frågade Ford hur de gjorde fick de svaret att de använde en fin injektionsspruta och stack igenom taket där det var skrynkligt. Sprutan var fylld med vatten och på detta sätt fuktades ovansidan av innertaket som är klädd med bomull. När vattnet torkade krympte innertaket och skrynklorna försvann.
Ett annat tips är att se till att innertaket är lagom varmt vid monteringen. Ett bra sätt är att sätta dit taket bara med metallbågarna och sedan lägga en presenning över bilen och ställa in en kupévärmare i den. Efter ett par timmar kan man krypa under presenningen och montera kanterna på taket. Ett garanterat svettigt arbete. Någon undrar kanske varför man måste lägga en presenning över bilen. Svaret är att man först måste montera innertaket och sedan bilens rutor.
Uppåt ^
"Nytt" krom
Flera personer har klagat på att nya stötfångare inte går att hitta längre på marknader. Ett bra alternativ är att kroma om de gamla. Jag har renoverat en motorcykel (moped säger elaka vänner) med mycket krom på och då lämnade jag bort arbetet till Lisjö Krom som gjorde ett mycket bra arbete till bra pris. Samtidigt som jag lämnade mina saker lämnade en god vän till mig en bakstötfångare med horn till sin Fiat 600. Den stötfångaren var bucklig, skev, sprucken och hade mycket dåligt krom, när den var klar var den som ny i ett absolut perfekt skick. Stötfångarhornen var även de i mycket dåligt skick, framför allt det som hade suttit ovanför avgasröret var i det närmaste förintat. När de var klara var även de i nyskick och det sönderfrätta var uppbyggt med koppar och gick inte att skilja från det andra.

Lisjö Krom är ett familjeföretag som bara kromar veterandelar.
De har aldrig gjort reklam för sin verksamhet men de behöver inte eftersom väntetiden är ca 1 år. Adressen är:
LISJÖ KROM
Långdalen, Lisjö
735 00 Surahammar
Tel:0220-320 75

Uppåt ^
Kylda stötdämpare
När man byter stötdämpare fram på sin Cortina är de nya stötdämparna kapslade och ser ut som en patron. Den gamla typen av dämpare är öppna med stötdämparoljan direkt i MacPherson benet. När man byter stötdämpare till nya stötdämpare av den slutna typen skall man även då fylla MacPherson benet med olja.

En anledning till detta är att det ger ett bra rostskydd. Men den viktigaste anledningen är att oljan hjälper till att kyla stötdämparen. Utan olja finns det bara luft mellan stötdämparen och MacPherson benet. Det vill säga det hela fungerar på samma sätt som en termos och stötdämparen får ingen kylning.
- Martin Johansson

Uppåt ^

 

 
   
Weblayouts and webhotels
Copyright & statistics by Com-Soft        users online visitors today visitors yesterday  visitors since 09.09 2006